ΚΡΟΥΣΙΣ, ΑΠΑΝΟΥΜΗ, ΕΠΑΝΩΜΗ, ΕΠΑΝΟΜΗ


ΚΡΟΥΣΙΣ (η) :

Περιοχή της αρχαίας Μακεδονίας στη δυτική Χαλκιδική η οποία πήρε το όνομά της από τους Κρουσαίους, φύλο Θρακικό. Αναφέρεται κι απ’ τον Θουκυδίδη : «είχον δε τινάς ού πολλούς πελταστάς εκ της Κρουσίδος γης καλουμένης».

Η Κρουσίς ή Κρουσαία ή Κρουσιάς, πήρε το όνομά της από τον Κρουσέα, γιό του Μύγδονα. Κατά τον Διονύσιο τον Αλικαρνασέα ωστόσο οι Κρουσαίοι ήταν Θρακικό έθνος που κατοικούσε στη χερσόνησο της Παλλήνης, τη σημερινή Κασσάνδρα.

Η Κρουσίς αναπτυσόταν ανατολικά του Ανθεμούντα κι εκτεινόταν από το ακρωτήριο Αιναίον, (το Μεγάλο Έμβολο) ως την Αντιγόνεια, (τον σημερινό Άγιο Παύλο).

Πόλεις της ήταν : η Αίνεια, η Σμίλα, η Κάμψα, η Γεγωνυίς Λίσσα, η Κάμβρεια κι η Λίπαξος.

(πηγές : επιτομές του Ζ βιβλίου των Γεωγραφικών του Γνάιου Πομπηίου Στράβωνος - 67 πΧ – 25 μΧ)

Μυγδονία : (γη με πολύ νερό) : επαρχία της αρχ. Μακεδονίας
Αίνεια : Πόλη (στην τούμπα της σημερινής Μηχανιώνας) που έκτισε ο Αινείας (βασιληάς της Τροίας, γιός του Αιγίστου) αφού νικήθηκε απο τους Αχαιούς και πήρε το δρόμο για το Λάτιο (Ιταλία). Έμεινε για καιρό στην περιοχή και πάντρεψε και την κόρη του Ανθεμούντα στην περιοχή. (εξ ου και πόλη Ανθεμούντα = Γαλάτιστα)

Ανθεμούντα : κόρη του Αινεία που παντρεύτηκε στην περιοχή της σημερινής Γαλάτιστας και πήρε το όνομά της η περιοχή και ο ποταμός που περνούσε απο κεί και χυνόταν στο μέρος όπου σήμερα είναι το αεροδρόμιο Μακεδονία. (Ανθεμούντας).

Λιμόρι : (lemures, μνημούρι, λιμούρι) : Περιοχή νότια της Αίνειας όπου βρέθηκαν πολλοί κιβωτιόσχημοι τάφοι της αρχαϊκής εποχής.

Προϊστορικά χρόνια : Οι οχτώ τούμπες (γήλοφοι) αποδεικνύουν οτι η περιοχή κατοικήθηκε απο τότε (γάλλος αρχαιολόγος Leon Rey 1917)

Τούμπες Μετοχίτικες (Κριτσιανά) : Βρέθηκαν όστρακα της υστερομυκηναϊκής περιόδου

Ελληνιστική περίοδος (332 – 48 π.χ.) : Κατά τον Ηρόδοτο (κατάλογοι Αθηναϊκής Συμμαχίας) ήταν γνωστές οι κάτωθι πόλεις στην περιοχή Κρουσσίς γή.

1. Αίνια ή Αίνεια : Αρχαία Μυγδονική πόλη ιδρυθείσα μετά τον Τρωϊκό πόλεμο απο τον ήρωα της Τροίας Αινεία, γυιό του Αιγίστου. (1000 π.Χ.)

2. Σμίλα : Αναφέρεται απο τον Ηρόδοτο σαν μια απο τις αρχαιότερες πολίχνες της Μυγδονικής Κρουσσίδας.

3. Σκάψα ή Κάψα : Εντάχθηκε στο συνοικισμό της Θεσ/νίκης απο τον Κάσσανδρο το 315 π.χ. Αναφέρεται επίσης και στους φορολογικούς καταλόγους της Αθηναϊκής συμμαχίας

4. Γίγωνος : Αναφέρεται στους φορολογικούς καταλόγους της Αθηναϊκής συμμαχίας απο τον Θουκιδίδη και τον Ηρόδοτο. Τόπος που στρατοπέδευσαν οι Αθηναίοι με τους συμμάχους τους, το 432 π.Χ. κινούμενοι από ξηράς και θάλασσας, από την Πύδνα προς την Ποτίδαια. (σημ. με 70 τριήρεις)

5. Αίσα - 6. Κώμβρεια - 7. Λίπαξος - 8. Κίθας - 9. Τίνδη


Ιστορικές αναφορές

  • 352 μ.Χ. : Επιτύμβιος βωμός στον περιβολότοιχο του Αγ. Γεωργίου με επιγραφή και χρονολογία «έτους ΒΝΤ» = 352 μ.χ. (εποχή Μ. Κωνσταντίνου)
  • 1803 : Βυζαντινή περίοδος : Η Επανομή υπάγεται γεωγραφικά και διοικητικά στο καπετανίκιον της Καλαμαριάς (Καλαμαρία = Καλή – μερία = καλά μέρη, τόποι)
  • Αρχές 14ου αιώνα : Εμφάνιση του οικισμού Επανομής (τμήμα της Καλαμαριάς) σε ιστορικές πηγές. Η Επανομή εμφανίζεται για πρώτη φορά σε έγγραφα του Άγιου Όρους σαν Πανομη
  • 1302 – Πανομή – Γεώργιος ο Θηριανός έχει αμπέλιον εις την Πανομήν . . . (πρακτικό απογραφής Θέματος Θεσ/νίκης)
  • 1316 – Παννομίτης – Στέφανος ο Παννομίτης που έχει κτήματα στην περιοχή της Ορμύλιας (αγιορείτικα έγγραφα στην μονή Δοχειαρίου)
  • 1321 απογραφή – χωριό Λωρωτόν (Καραγιάννη) : αναφέρεται πάροικος που έχει αμπέλι εις το Γιγνόν (Γίγωνος)
  • 1321 : Αναφορές στα Κριτσιανά σε έγγραφα του Αγίου Όρους
  • 1530 : Χτίζεται το μετόχι της Αγ. Αναστασίας. [κτητορική επιγραφή στο κεντρικό πυργόσπιτο (ετος ΖΛΗώ, μηνί Οκτωβρίω, Ινδικτιόνος Δ’)]
  • 1708 & 1710 : Υπάρχει αυτοκρατορικό φιρμάνι στην Κωνσταντινούπολη για την φορολογία των Επανομιτων με ημερομηνία 20/06/1708 και 31/01/1710
  • 1708 : Με δύο φιρμάνια οι κάτοικοι της Επανομής ζητούν απο την Υψηλή Πύλη να επέμβει για να εξετάσει το θέμα της υψηλής φορολογίας απο τους Τούρκους.
  • 1724 : Χτίζεται ο Άγιος γεώργιος Φιρμάνι προς τον ιεροδίκη Θεσ/νίκης για διενέργεια αυτοψίας στην Επανομή επειδή οι δημογέροντες κατεδάφισαν το μικρό εκκλησάκι που υπήρχε και προχώρησαν στην κατασκευή μεγαλύτερης εκκλησίας (Αγ. Γεώργιος) χωρίς την άδεια της Υψηλής Πύλης.
  • 1800 : Αναφορά σε ναυτικούς χάρτες σαν Πανομή
  • 1804 : Εγγραφή σε ιεροδικαστικό τεφτέρι αναφέρει οτι η Apanomi ή Επανομή αποτελούνταν απο μικτό πληθυσμό χριστιανών και μουσουλμάνων
  • 1806 : 11 Μαϊου : απαγχονισμός του Αγ. Αργυρίου απο τους Τούρκους
  • 1810 : ενθύμηση σε εσώφυλλο Ευαγγελίου στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου : 1810 Σεπτεμβρίου 20, ήλθον κατά τύχην εις την Επανωμήν . . .
  • 1825 : Αφιερωματική επιγραφή σε εικόνα του Αγ. Γεωργίου (Απανομή)
  • Χτίζεται η εκκλησία της Κοιμήσεως Θεοτόκου
  • 1865 : Στήσιμο του Φάρου (το 1935 θα γίνει αυτόματος)
  • 1875 : Αφιερωματική επιγραφή σε κολυμβήθρα του Αγ. Γεωργίου (Απανομή)
  • 1821 : 1824 : η πρώτη απογραφή μετά την επανάσταση βρίσκει την Επανομή με 115 ζευγάρια (ανδρόγυνα) χριστιανούς και 26 ½ ζευγάρια μουσουλμάνους
  • 1862 : η Επανομή αριθμούσε 183 σπίτια (όλοι χριστιανοί) ενώ το 1887 500 σπίτια
  • 1900 : Αναφορά σε Τούρκικους φορολογικούς καταλόγους σαν Απανομή
  • 1909 : 3000 κάτοικοι
  • 1918 : Η Επανομή αποσπάσθηκε διοικητικά απο την Καλαμαριά και αποτελεί πλέον ξεχωριστή κοινότητα με προσαρτημένους σ’ αυτήν τους κάτωθι οικισμούς :

1. Όρμος (παραλία) 2. Ακματζαλή (Λάκωμα) 3. Άνω & Κάτω Καραμπουρνού

4. Νεοχώρι 5. Μπαξέ 6. Χατζή Μπαλή 7. Μετόχι Αγίου Παύλου 8. Μετόχι Νέου Ρυσίου

  • 1926 : Κοινότητα Επανομής
  • 1935 : Πρώτη γεώτρηση επί προεδρίας Αστερ. Νάκου
  • 1944 : 07/08/1944 : Σύληψη και μεταφορα πεζή, 350 ανδρων στο στρατοπεδο συγκεντρωσης του Παύλου Μελά. Απ’ αυτούς επέστρεψαν 335 και οι 15 μεταφέρθηκαν στη Γερμανία.
  • 1946 : 10/02/1946 : Αντικαθίσταται ο Παπα-Χρήστος Παπαχρήστος με τον Παπα-Μανώλη Μπουλάκη
  • 1948 : Ηλεκτροφωτισμός του χωριού

Επανάσταση 1821 :

Σύσσωμη η Επανομή παίρνει μέρος στον ξεσηκωμό της Χαλκιδικής (Κασσάνδρα) με τον Εμμανουήλ Παπά. Ακολουθώντας τον Κωνστ/νο Δουμπιώτη, μέχρι την Κασσάνδρα. Μια Τουρκικη φάλαγγα, στο διάστημα αυτό, κατέκαψε τα χωριά Επανομή και Μεσημέρι. Τότε κάηκε και η εκκλησία του Αγ. Γεωργίου μαζί με όλο το χωριό. Η εκκλησία ξαναχτίστηκε το 1835. Οι Επανομίτες οχυρώθηκαν στον Ισθμό της Κασσάνδρας και αμύνθηκαν σθεναρά μέχρι και τον Οκτώμβριο. Στις 12 Νοεμβρίου ο Λουμπούτ πασάς διέσπασε τις αμυντικές γραμμές και κατανίκησε τους Έλληνες. Οι Επανομίτες που είχαν σωθεί, διασκορπίστηκαν μαζί με τους άλλους Χαλκιδικιώτες στα νησιά Σκόπελο και Σκιάθο και άλλοι στη Φλώρινα και Καστοριά.

Όσοι πιάστηκαν, σφάχτηκαν στην πλατεία, οι υπόλοιποι ξέφυγαν στη Σκιάθο, Σκόπελο, Θεσσαλία και Εύβοια. Γύρισαν στις 27/12/1821 με την αμνηστία που έδωσε ο βαλης Θεσ/νικης Μεχμετ-Πασά κατόπιν αιτήσεως-παρακλήσεως του Εβραίου μεγαλέμπορου και μεταξέμπορου Ισαάκ) και άρχισαν να ασχολούνται με την σηροτροφία που ήταν και η κύρια απασχόληση τους.

Η Επανομή παρόλο που σήμερα ανήκει διοικητικά στο νομό Θεσσαλονίκης, γεωγραφικά αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Χαλκιδικής, με πολιτισμό και κουλτούρα παρόμοιο με τα υπόλοιπα χωριά της χερσονήσου.
Η συμμετοχή της στην επανάσταση του 1821 ήταν σημαντική. Παρόλο που το χωριό κάηκε από τους Τούρκους αρκετοί κάτοικοι κατέφυγαν στην Κασσάνδρα και στη συνέχεια στη Σκόπελο για να σωθούν.
Μέχρι τώρα έχουν εντοπιστεί τα ονόματα 15 τουλάχιστον κατοίκων της Επανομής που συμμετείχαν στην επανάσταση του 1821 και αργότερα στον τακτικό στρατό του Καποδίστρια οι περισσότεροι, αν όχι όλοι από αυτούς είναι σήμερα άγνωστοι στον τόπο τους. Ας γνωρίσουμε μερικούς:
Χριστόδουλος Θεοδώρου γεννημένος το 1796, Βασίλειος Αντωνίου γεννημένος το 1790, ο Τριαντάφυλλος Κώστα γεννημένος το 1793, Αγγελής Λάμπρου γεννημένος το 1796.
Ο Αγγελής Λάμπρου πολέμησε στην πατρίδα του Μακεδονία, υπό τον Κωνσταντίνο Δουμπιώτη, παραβρέθηκε στις μάχες της Κασσάνδρας, του Σχοινόλακα της Πελοποννήσου το 1825 κατά του Ιμπραήμ υπό τον Καρατάσο, στα Βρυσάκια της Εύβοιας και στη Σκιάθο υπό τον οπλαρχηγό Μπίνο, στην Αταλάντη το 1827 υπό τον Αθανάσιο Σαραφιανό και στα Ψαρά. Υπηρέτησε μέχρι το 1828. Αργότερα κατατάχτηκε στη χιλιαρχία του Καρατάσου και στο τάγμα του Τόλια Λάζου με βαθμό πένταρχου και λίγο αργότερα του 1830 στο τάγμα του Αποστολάρα ως δεκανέας. Απεβίωσε προ του 1865. Η γυναίκα του Ελένη το 1865 υπέβαλε από τη Χαλκίδα αίτηση για δικαίωση των εκδουλεύσεων του συζύγου της. Ο Αγγελής Λάμπρου κατετάγη στην δεύτερη τάξη των υπαξιωματικών.

Απογραφές :
1861 = 183 σπίτια
1906 = 420 σπίτια - 2940 κάτοικοι (άπαντες Έλληνες)
1913 = 2948 κάτοικοι
1920 = 3430 (+1017 παροικούντες)

1928 = 3.589

1940 = 4.210

1951 και 1961 = 4.658

1971 = 4633 κάτοικοι

1981 = 4.934
2001 : 8.652 κάτοικοι (4.400 άνδρες, 4.252 γυναίκες )


ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΟΜΗΣ


Η Επανομή απέχει μόλις 25 χιλιόμετρα από την Θεσσαλονίκη. Πολλοί είναι αυτοί που τα τελευταία χρόνια αναζητώντας ποιότητα ζωής, χωρίς όμως να φύγουν μακριά από την πόλη, κτίζουν μια κατοικία στην Επανομή.

Η Επανομή έχει πληθυσμό 16000 κατοίκους οι οποίοι το καλοκαίρι φτάνουν τους 60000. Αυτό οφείλεται στις πολλές παραθεριστικές κατοικίες που υπάρχουν στην περιοχή.

Σαράντα χιλιόμετρα ακτογραμμής, περιμένουν τον επισκέπτη, για να χαρεί τα κρυστάλλινα νερά και την χρυσή αμμουδιά. Οι δύο δημοτικές πλαζ, στο Κτήμα του Καραγκιόζη και στον όρμο Επα­νομής, όπως επίσης και η δημο­φιλής παραλία στο Φανάρι, η ακτή Αγελαδάρικο, η ακτή Μεσημεριού και η παραλία του Ποταμού με το γνωστό Ναυάγιο, αποτελούν πόλο έλξης για αλλο­δαπούς αλλά και για Έλλη­νες τουρίστες που κατακλύζουν την περιοχή.
Ειδικά η Παραλία του Ποταμού, νοτιοανατολικά του οικι­σμού της Επανομής, αποτελεί πλέον πρότυπο παραλίας σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, καθώς διακρί­νεται εκτός από τη φυσική της ομορφιά, για την καθαριότητα και την άψογη οργάνωση της. Στην παραλία υπάρχει άνετος χώρος στάθμευσης, ενώ λειτουργεί και υπηρεσία φύλαξης.
Από την ακτή, φαίνεται ακόμη και σήμερα το Ναυάγιο, ένα πλοίο που συμμετείχε σε εργασίες για την πλαζ της περιοχής, αλλά βούλιαξε γύρω στο 1967-70. Στην Παραλία του Ποταμού, επισκέπτης μπορεί να απολαύσει την καταγάλανη θάλασσα και ταυτό­χρονα να συνδυάσει τη γυμνα­στική με τη διασκέδαση, στις εγκαταστάσεις του βόλεϊ και του τένις. Την ίδια ώρα, κάτω από τις ομπρέλες, μπορεί να πιει τον καφέ ή το ποτό του σ' ένα από τα πέντε οργανωμένα δημοτικά ανα­ψυκτήρια. Η παρουσία ναυαγο­σώστη, με στόχο την ασφάλεια των λουσμένων, είναι συνεχής.
Στις ταβέρνες της Επανομής δί­πλα στο κύμα, απολαμβάνει κανείς χωρίς υπερβολή το πιο φρέσκο ψάρι της Ελλάδας, χάρη στη μοναδική μέθοδο που χρησιμο­ποιείται από τους ψαράδες της περιοχής. Με το "ταλιάνι" ή "θυνείο", όπως ονομαζόταν στην αρ­χαιότητα, οι ψαράδες καταφέ­ρνουν να παγιδεύουν τα ψάρια ζωντανά στα δίχτυα που έχουν τοποθετήσει σε δοκούς μέσα στη θάλασσα Τα ψάρια παραμένουν ζωντανά μέσα στα δίχτυα, μέχρι την ώρα που θα γίνει το "ξεψάρεμα", που θα βγουν δηλαδή τα ψάρια, για να καταλήξουν όσο πιο φρέσκα γίνεται, στο πιάτο μας.

Από τους σπουδαιότερους αρχαιο­λογικούς χώρους είναι το νεκρο­ταφείο στη θέση Λιμόρι, το οποίο εντοπίστηκε βορειοδυτικά της Επανομής. Πρόκειται για οργανω­μένο παλαιοχριστιανικό χώρο τα­φής ο οποίος ήταν σε χρήση όλο τον 4ο και το πρώτο μισό του 5ου μ.Χ. αιώνα.
Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως 42 τάφους διαφόρων κατηγοριών, μέσα και γύρω από τους οποίους βρέθηκαν αρκετά σκεύη, αγγεία, κοσμήματα, αλλά και νομίσματα που χρονολογού­νται από το τέλος του 2ου μέχρι τις αρχές του 5ου αιώνα. Το πλήθος αλλά και η ποικιλία των ευρημάτων μαρτυρούν ότι η το­πική κοινωνία της περιοχής ήταν ευημερούσα.
Ανατολικά του νεκροταφείου στο Λιμόρι, στη θέση Μπγιαδούδι, ήρθαν στο φως τα ερείπια μιας τρίκλιτης παλαιο­χριστιανικής βασιλικής. Ο ναός διέθετε πλούσιο γλυπτό αρχιτεκτονικό διάκοσμο, με πολύχρωμα μάρμαρα και ψηφιδωτά με φύλλα χρυσού και αργύρου. Τρία χιλιόμετρα νότια της Επανομής βρίσκονται τα Κριτζιανά, ένα από τα τέσσερα μεγάλα μετόχια της Μονής της Αγίας Αναστασίας. Το χωριό αναφέρεται για πρώτη φορά σε έγγραφο της Μονής της Αγίας Λαύρας το 1110.
Δυστυχώς δεν υπάρχουν κατα­γεγραμμένα στοιχεία για τον τοπικό πληθυσμό ή την έκταση των Κριτζιανών. Το βέβαιο είναι ότι το 1530, τα Κριτζιανά υπάγονται ήδη στο Μετόχι της Αγίας Αναστασίας. Με την πάροδο των ετών το χωριό Κριτζιανά εξαφανίστηκε, χωρίς να έχει εντοπιστεί η ακριβής του θέση, η οποία το πιο πιθανό είναι να βρισκόταν στο σημερινό μετό­χι της Αγίας Αναστασίας. Το μετό­χι είναι χτισμένο με οχυρωματικό τρόπο, καθώς την εποχή που κα­τασκευάστηκε, οι πειρατικές επι­δρομές ήταν συχνό φαινόμενο στην περιοχή. Το κτιριακό συγ­κρότημα, τμήματα του οποίου σώ­ζονται σε καλή κατάσταση, απο­τελούνταν από το κεντρικό πυργόσπιτο, την εκκλησία, κελιά, φού­ρνο, μαγειρείο, αχυρώνα και δύο αμυντικούς πύργους.
Μετά την περιήγηση στο Μετόχι της Αγίας Αναστασίας, ο επισ­κέπτης αξίζει να κάνει μία στάση για να ξεκουραστεί κάτω από την πυκνή φυλλωσιά, του μεγάλου πλάτανου και να θαυμάσει ταυ­τόχρονα ένα μνημείο της φύσης, που υπολογίζεται ότι είναι χιλίων ετών. Αξίζει επίσης μία επίσκεψη στο ναό του Αγίου Γεωργίου. Πρόκειται για τον παλαιότερο ναό της περιοχής, ο οποίος ανοικοδομήθηκε το 1835, αλλά και στο ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ο οποίος κτίστηκε το 1865. Ιδιαί­τερο ενδιαφέρον έχουν οι πλού­σιες αγιογραφίες και οι βυζαντι­νές εικόνες που φυλάσσονται στο ναό.
Σε απόσταση 4 χιλιομέτρων νότια του οικισμού της Επανομής, στη θέση Τσαϊρι, βρίσκεται μία μικρή όαση φυσικού κάλλους, ο υδρο­βιότοπος της Επανομής. Η περιοχή είναι ενταγμένη από το 1983 στο Δίκτυο Προστατευόμενων Περιο­χών Natura 2000. Στα ήσυχα νε­ρά του υδροβιότοπου, βρίσκουν καταφύγιο 80 διαφορετικά είδη πουλιών, μεταξύ των οποίων ερωδιοί, πάπιες, κορμοράνοι και φασιανοί. Εξίσου σημαντική είναι και η χλωρίδα της περιοχής, καθώς εδώ φύονται περίπου 2.500 άνθη και φυτά. Κάθε Σαββατοκύριακο, ο υδρο­βιότοπος προσελκύει χιλιάδες φυσιολάτρες, οι οποίοι φθάνουν στο σημείο, για να παρατηρήσουν από κοντά την πανίδα και τη χλωρίδα, αλλά και να χαρούν το σπάνιας ομορφιάς φυσικό περι­βάλλον
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει στο Μεσημέρι, λίγα μέτρα βόρεια του οικισμού η παλιά εκκλησία των Αγίων και Πολιούχων του χωριού, Κωνσταντίνου και Ελένης. Σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων, την εκκλησία έχτισαν οι Τούρκοι για να εκκλησιάζονται οι Έλληνες που εργάζονταν στα τσιφλίκια τους. Αρχικά η εκκλησία ήταν αφι­ερωμένη στον Άγιο Νικόλαο, το 1924 όμως οι πρόσφυγες της έδωσαν τη σημερινή της ονο­μασία.

ΠΡΟΕΔΡΟΙ και ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΕΠΑΝΟΜΗΣ


Πρόεδροι και Δήμαρχοι Επανομής
από το 1918 μέχρι σήμερα.
ΣΠΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΚΙΡΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΤΟΥΛΗΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΓΓΛΑΡΗΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΓΓΛΑΡΗΣ
ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΤΕΛΙΟΥΣΗΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΤΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΤΡΑΚΑΣ
ΤΕΛΙΟΥΣΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΓΡΑΜΜΕΝΟΣ
ΤΣΙΩΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΑΜΟΥΡΤΖΗΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΓΓΛΑΡΗΣ
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΝΑΚΟΣ
ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΤΕΛΙΟΥΣΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Ε.Α.Μ.
ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΑΚΚΑΣ
ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΑΚΚΑΣ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΟΥΛΗΣ
ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΑΚΚΑΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΑΚΚΑΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΑΚΚΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ
ΜΥΛΩΝΑΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ
ΣΑΡΑΦΗΣ ΠΑΣΧΑΛΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΜΟΥΡΤΖΗΣ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΖΑΚΗΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΤΖΕΚΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
ΓΡΑΜΜΕΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
πρόεδροι Τοπικής Κοινότητας Επανομής :
ΚΑΖΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
ΣΦΥΡΗΣ ΠΑΝ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ
1918 – 1919
1919 – 1919
1919 – 1922
1922 – 1925
1925 – 1926
1926 – 1926
1926 – 1927
1927 – 1928
1928 – 1929
1929 – 1929
1929 – 1930
1930 – 1931
1931 – 1933
1933 – 1934
1934 – 1935
1935 – 1935
1935 – 1936
1936 – 1937
1937 – 1940
1940 – 1940
1940 – 1941
1941 – 1944
1944 – 1945
1945 – 1946
1946 – 1946
1946 – 1946
1946 – 1946
1946 – 1947
1947 – 1949
1949 – 1951
1951 – 1951
1951 – 1951
1951 – 1952
1952 – 1953
1953 – 1955
1955 – 1956
1956 – 1956
1956 – 1957
1957 – 1959
1959 – 1962
1962 – 1964
1964 – 1967
1967 – 1974
1975 – 1990
1990 – 1994
1994 – 2003
2003 – 2006
2006 - 2010
               
2010 - 2014
2014 -

ένα άρθρο για το CAMPING ΕΠΑΝΟΜΗΣ.

εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 24/05/2009 :

Τα κάμπινγκ διώχνουν τους… τουρίστες!

Ρημάζουν μέρα με τη μέρα τα τουριστικά στέκια χιλιάδων παραθεριστών αφού η πολιτεία τα εγκατέλειψε. Η τουριστική καθίζηση στον νομό Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να σταματήσει, αν ο ΕΟΤ και τα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα δεν εγκατέλειπαν στην τύχη τους τα κάμπιγκ της Επανομής, της Ασπροβάλτας και της Αγίας Τριάδας [...]

Η τουριστική καθίζηση στον νομό Θεσσαλονίκης θα μπορούσε κάλλιστα να σταματήσει, αν ο ΕΟΤ και τα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα (ΕΤΑ) δεν εγκατέλειπαν στην τύχη τους τα τρία προνομιακά κάμπιγκ της Επανομής, της Ασπροβάλτας και της Αγίας Τριάδας, τα οποία είναι από τα μεγαλύτερα στην Ελλάδα. Πρόκειται στην κυριολεξία για τουριστικά και παραθαλάσσια “φιλέτα”, για τα οποία όμως τόσο το αρμόδιο υπουργείο όσο και τα ΕΤΑ ουδόλως νοιάζονται για την αξιοποίησή τους, προκειμένου να προσελκύσουν επισκέπτες, που τα προτιμούν καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, ακόμη και στις αρχές φθινοπώρου.[...]

Το κάμπιγκ της Επανομής, που βρίσκεται σε ένα από τα καλύτερα σημεία της ανατολικής Θεσσαλονίκης, με πολύ καλή παραλία, είναι κλειστό για περισσότερο από δέκα χρόνια, ενώ της Ασπροβάλτας είναι σε τόσο άσχημη κατάσταση, παλιές εγκαταστάσεις και σε πολλά σημεία μάλιστα θυμίζει ζούγκλα από τα χόρτα, που ακόμη και αυτοί που το επισκέπτονται εδώ και χρόνια, επιμένοντας σε πείσμα των καιρών, αναγκάζονται πλέον να φύγουν. Ίδια δυστυχώς είναι η κατάσταση και στο κάμπιγκ της Αγίας Τριάδας, το οποίο είναι συνήθως κλειστό και όταν ανοίγει υπολειτουργεί. Το παράδοξο βεβαίως είναι ότι η ακτή του, όπως και όλες του δήμου Θερμαϊκού, έχουν πάρει όχι μία αλλά τέσσερις γαλάζιες σημαίες.

Εβαλε “λουκέτο” και στοίχειωσε

Το κάμπιγκ της Επανομής, που κάποτε συγκέντρωνε χιλιάδες κατασκηνωτές από όλη την Ελλάδα, ακόμη και από το εξωτερικό, παραμένει για περισσότερα από δέκα χρόνια κλειστό. Εκτείνεται σε 500 στρέμματα και, παρά την εγκατάλειψη, οι εγκαταστάσεις του είναι σε καλή κατάσταση. Όμως δυστυχώς ήρθε ο καιρός που στοίχειωσε, λέει χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Απόστολος Οικονομίδης και εξηγεί ότι πριν από μερικά χρόνια το είχε μισθώσει ιδιώτης, αλλά στη συνέχεια το παράτησε, με αποτέλεσμα να κλείσει οριστικά. “Το παράδοξο είναι ότι απαλλοτριώθηκε από τον ΕΟΤ το 1991 για τουριστική αξιοποίηση, αλλά σήμερα ρημάζει χωρίς κανέναν να ενδιαφέρεται για την πορεία του”, σημειώνει ο δήμαρχος. Ως εκ τούτου εδώ και 36 χρόνια το κάμπιγκ μπήκε στις προτεραιότητες του δήμου, που το διεκδικεί, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. “Καταθέσαμε αγωγή σε βάρος του ΕΟΤ και προσφύγαμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας διεκδικώντας τη χρήση του, αλλά ακόμη εκκρεμεί η εκδίκαση”, αναφέρει ο κ. Οικονομίδης.

Ο ίδιος θυμάται ότι ο χώρος αυτός κάποτε έσφυζε από ζωή, το γήπεδο ποδοσφαίρου φιλοξενούσε αγώνες και σήμερα από πύλη υποδοχής τουριστών τόσο προς τη Θεσσαλονίκη όσο και προς τη Χαλκιδική μετατράπηκε σε χώρο που τον σκιάζει η εγκατάλειψη.[...]“

Εταιρία Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ) :

ΚΑΜΠΙΝΓΚ ΕΠΑΝΟΜΗΣ

Θέση – Περιγραφή
Βρίσκεται στην περιοχή Επανομή του Ν. Θεσσαλονίκης, κτισμένο σε παραλιακή έκταση 400 στρ. (τμήμα μεγαλύτερης έκτασης ιδιοκτησίας ΕΟΤ). Η περιοχή έχει ενταχθεί στο δίκτυο «Natura 2000». Το κάμπινγκ περιλαμβάνει χώρους κοινής χρήσης (w.c. – douche, μαγειρεία – πλυντήρια), εγκαταστάσεις Mini market (160τ.μ.), Εστιατορίου (350τ.μ.) και γήπεδα μπάσκετ, βόλεϊ και τένις.

Δυναμικότητα
616 θέσεις σκηνών – τροχοσπίτων, 1100 άτομα

Βρίσκεται εκτός λειτουργίας .”

Υπουργείο Ανάπτυξης 14/06/2003 :

“[...] ο υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε:
«Στην περιοχή της Επανομής έχουμε ένα κόσμημα της φύσης. Τώρα ήρθε η ώρα να κάνουμε κάτι οργανωμένο για να το αναδείξουμε. Εντάξαμε λοιπόν τη μελέτη και τη δημιουργία του Πρότυπου Ορνιθολογικού Πάρκου, όπως και την ανανέωση του κάμπινγκ της περιοχής στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας του ΥΠΑΝ. Το συνολικό έργο θα χρηματοδοτηθεί με 3 εκατ. Ε από το Γ΄ΚΠΣ, η μελέτη είναι ήδη έτοιμη και σύντομα θα προχωρήσουμε στο διαγωνισμό, ώστε να έχουμε το Φθινόπωρο την έναρξη κατασκευής ενός έργου, που αποτελεί αναμφίβολα μια σημαντική ποιοτική παρέμβαση για την περιοχή της Επανομής. Από το μικρό μέρος του υγροβιότοπου που είδαμε σήμερα, αντιληφθήκαμε τη μοναδικότητα του οικοσυστήματος, το οποίο μάλιστα προστατεύεται από τέσσερις διεθνείς συνθήκες. Αυτός ο τόπος, διαμορφωμένος με βάση τις μελέτες, θα αναδειχθεί σε ένα σημαντικό κέντρο προσέλευσης όλων των νέων και των πολιτών, που ενδιαφέρονται για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η επιλογή ανάδειξης του συγκεκριμένου οικοσυστήματος συνδέεται άμεσα με τη σημασία που δίνουμε στην ανάδειξη του αγροτουρισμού. Η «Αγροτουριστική Α.Ε» έχει αναλάβει τη μελέτη και την υλοποίηση του έργου. Συμφωνήσαμε όμως σήμερα το πρωί στο Δημοτικό Συμβούλιο, ότι τη διαχείριση του έργου θα έχει ένας κοινός φορέας, στον οποίο θα συμμετέχουν η «Αγροτουριστική Α.Ε», ο Δήμος Επανομής και η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρία. [...]“

από τότε, ακόμα περιμένουμε......